جمعه ؛ 30 شهريور 1403
15 بهمن 1398 - 11:03
سفر رئیس سیا به کرانه باختری

محمود عباس زیر تیغ گیوتین خیانت یا برکناری

در شرایطی که مخالفت‌های پی در پی محمود عباس با طرح ترامپ موجب خشم سران کاخ سفید از وی شده است دیدار رئیس سیا با فرج و عدم دیدار با عباس می‌تواند نشانگر تمایل واشنگتن حمایت از ماجد فرج برای جانشینی عباس باشد بویژه که اواخر سال گذشته کوشنر داماد ترامپ و طراح اصلی معامله قرن عباس را تهدید به برکناری از ریاست تشکیلات خودگردان نمود.
کد خبر : 5077

پایگاه رهنما :

رونمایی ترامپ از طرح به اصطلاح صلح معامله قرن در ۸ بهمن ماه با مخالفت شدید گروه‌های مختلف فلسطینی مواجه شد به شدت آن را محکوم کردند. در پی این واکنش‌ها در یکی از مهمترین اظهارنظر‌های مقامات فلسطینی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رهبر جریان فتح گفت: به آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها پیام فرستادیم که دیگر هیچ گونه روابطی میان ما با اسرائیلی‌ها از جمله روابط امنیتی وجود ندارد.

محمود عباس و دیگر مقامات ارشد فتح پس از اقدام آمریکا در انتقال سفارت خود در سرزمین‌های اشغالی به بیت المقدس و تایید حاکمیت صهیونیست‌ها بر کل بیت المقدس در سال ۲۰۱۷، بار‌ها تهدید به قطع روابط امنیتی خود با واشنگتن و تل آویو کرده بودند، اما این تهدید هیچگاه، حتی پس از تعطیلی دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن در سپتامبر ۲۰۱۸ نیز عملی نشد؛ به صورتی که در ماه سپتامبر، یک هیئت اطلاعاتی و امنیتی از تشکیلات خودگردان فلسطین برای انجام مذاکرات با سیا راهی واشنگتن شد. در پی این سفر عباس اعلام کرد که هیئت امنیتی فلسطین به رغم قطع شدن همه روابط با کاخ سفید به دنبال حفظ همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی بین تشکیلات خودگردان و ایالات متحده است.

البته پیش از آن نیز چنین تهدیدات عقیمی صورت گرفته بود مثلاً در سال ۲۰۱۵ کمیته اجرایی تشکیلات خودگردان با توجه به عدم پایبندی صهیونیست‌ها به تعهداتش طبق موافقت‌های امضاء شده، به نفع تعلیق همکاری امنیتی با اسرائیل رأی داد؛ اما این تصمیم هیچگاه عملی نشد.

همکاری‌های امنیتی آمریکا و فتح

پس از امضا توافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۳ میان سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) و صهیونیست‌ها با وساطت آمریکا، ودر نتیجه تولد تشکیلات خودگردان فلسطینی که رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت، همکاری‌های امنیتی به عنوان بخشی از توافقات میان دو طرف رسمیت یافت. در جریان این همکاری‌ها، تشکیلات خودگردان متعهد می‌شد که جلوی هرگونه اقدام امنیتی از سوی سایر گروه‌های فلسطینی علیه اسرائیل را بگیرد.

از طرف دیگر سازمان امنیتی تشکیلات خودگردان همکاری‌های اطلاعاتی خود با سیا را نیز آغاز کرد. گروه‌های فلسطینی رقیب فتح بار‌ها اعلام کرده اند که جلسات امنیتی هر ساله میان سازمان اطلاعاتی تشکیلات خودگردان و آمریکا بدان معنی است که میان دو طرف شبکه‌ای نزدیک از روابط وجود دارد. هنگامی که حماس در اواسط سال ۲۰۰۷ کنترل نوار غزه را به دست آورد و به بایگانی‌های اطلاعاتی تشکیلات خودگردان دسترسی پیدا کرد، اسنادی را منتشر نمود که همکاری امنیتی فتح با سیا را اثبات می‌کرد.

اظهارات مکرر مقامات فلسطینی در مورد همکاری با آمریکایی‌ها برای توجیح آن در نزد افکار عمومی اغلب بر موضوع مبارزه با تروریسم بویژه مقابله با داعش و القاعده متمرکز می‌باشد. با این حال حماس صد‌ها سند دارد که تأیید می‌کند سازمان اطلاعاتی- جاسوسی تشکیلات خودگردان به نفع اسرائیل و آمریکا در داخل فلسطین و دیگر کشور‌های عربی و مسلمان جاسوسی کرده است.

در تایید این موضوع خبرگزاری آسوشیتدپرس فوریه ۲۰۱۸ گزارش داد که تشکیلات خودگردان فلسطین با ادعا‌هایی مبنی بر همکاری با سیا برای جاسوسی از مکالمات تلفنی چهره‌های ارشد فلسطینی شامل مخالفان و حتی نزدیکان محمود عباس، رئیس روبه رو است.

پرسنل امنیتی فلسطین در ایالات متحده آموزش دیده اند و افسران آمریکایی مستقیماً بر آژانس‌های امنیتی فلسطین در کرانه باختری نظارت می‌کنند، و سرویس اطلاعاتی فلسطین دارای ضمائم امنیتی در اکثر ۹۰ سفارتخانه فلسطین در سراسر جهان هستند. آن‌ها با سیا در تامین نیاز‌های امنیتی آمریکا همکاری میکنند.

سازمان اطلاعات فلسطینی به دلیل دارا بودن اشخاص و خبرچین‌ها در مناطقی مانند سوریه و لیبی که گروه‌های مسلح مستقر هستند به ردیابی افراد مورد نظر واشنگتن و تل آویو کمک میکنند به طور مثال منابع آمریکایی و لیبی تأیید کرده اند که GIS فلسطین و مدیر آن ماجد فرج، به شناسایی مکان یکی از مهمترین رهبران القاعده بنام ابو انس اللیبی و دستگیری او کمک کرده است.

از طرف دیگر افسران اطلاعاتی GIS که توسط سیا و موساد آموزش دیده اند در ترور رهبران مقاومت در نوار غزه نقش اساسی ایفا میکنند که در آخرین نمونه از این خیانت‌ها می‌توان به شهادت بهاء ابوالعطا یکی از فرماندهان ارشد سازمان جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه اشاره کرد که در ماه نوامبر سال گذشته میلادی خانه و خوانواده او توسط موشک‌های لیزری اسرائیل مورد اصابت قرار گرفت.

پیام سفر رئیس سیا؛ عباس در زیر گیوتین خیانت یا برکناری

سفر «جینا هاسبل» رئیس سیا به کرانه باختری بلافاصله پس از اعلام طرح معامله قرن از جهاتی می‌تواند حاوی پیام‌هایی تهدیدآمیز برای رئیس فتح و تشکبلات خودگردان باشد. از یکسو کاخ سفید هنوز ۱۸۰ میلیون دلار کمکی که از سوی کنگره برای انتقال به نیرو‌های امنیتی فلسطینی مصوب شده است را در اختیار این گروه قرار نداده تا از آن به عنوان اهرم فشار استفاده کند.

از طرف دیگر و مهمتر آنکه در شرایطی که مخالفت‌های پی در پی محمود عباس با طرح ترامپ موجب خشم سران کاخ سفید از وی شده است دیدار رئیس سیا با فرج و عدم دیدار با عباس می‌تواند نشانگر تمایل واشنگتن حمایت از ماجد فرج برای جانشینی عباس باشد بویژه که اواخر سال گذشته کوشنر داماد ترامپ و طراح اصلی معامله قرن عباس را تهدید به برکناری از ریاست تشکیلات خودگردان تمود.

فرج توسط بسیاری از فلسطینی‌ها به عنوان عنصر دستنشانده اسرائیل شناخته می‌شود. این دیدگاه بویژه پس از اعلامیه وی در سال ۲۰۱۶ است که اعلام نمود نیرو‌های امنیتی تحت اختیار او ۲۰۰ حمله مسلحانه علیه اسرائیل را خنثی کردند و اینکه در کنار اسرائیل و ایالات متحده فعالیت می‌کنند.

طبیعتاً پشتوانه حمایت آمریکا برای فرج بسیار مهم است، به ویژه اینکه وی به عنوان عضو کمیته اجرایی تشکیلات خودگردان فلسطینی یا عضو کمیته مرکزی فتح انتخاب نشده است.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی کان رژیم صهیونیستی در دیدار رییس سیا با ماجد فرج درباره آینده همکاری‌های امنیتی فی ما بین گفت و گو شده است. در گزارش این شبکه خبری آمده است که در این دیدار ماجد به رییس سیا اطمینان خاطر داد که همکاری‌های امنیتی میان دو طرف به خاطر طرح صلح ترامپ متضرر نمی‌شود و ادامه خواهد داشت.

اگرچه صحت این گزارش را نمی‌توان تایید کرد، اما سکوت رهبران فتح در مورد محتوای دیدار با رئیس سیا بدبینی سایر گروه‌های فلسطینی در مورد جدی بودن رهبران فتح در شعار‌های سازش ناپذیری و قطع همکاری‌ها با دشمنان را در پی داشته است.

در همین راستا «محمد الهندی» عضو دفتر سیاسی جنبش فلسطینی «جهاد اسلامی» در واکنش به این موضوع اعلام کرد، ادامه تعامل دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان با دستگاه‌های امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی تحت عنوان «هماهنگی امنیتی»، خطرناک‌ترین رفتار تشکیلات خودگردان است. وی افزود: اگر آنچه هماهنگی امنیتی خوانده می‎شود فورا متوقف نشود، تشکیلات خودگردان اعتبار خود را در برابر تمام سازمان‌های عربی و بین‌المللی از دست خواهد داد و محکوم کردن معامله قرن و فریادش در قبال معامله قرن اعتباری ندارد.

محمود عباس طی روزای گذشته در اظهار نظری گفت که نمی‌خواهد از او در آینده به عنوان خائن به ملت فلسطین یاد شود. طبیعتاً او باید بداند که دادن وعده‌های بدون عمل همانند گذشته او را از اتهام خیانت مبری نخواهد کرد.
منبع: الوقت

ارسال نظرات